Nazisternas barn

🛦Recension🛦

Grymt fascinerande läsning om barn till andra världskrigets allra största krigsförbrytare. I detta fallet Himmler, Hess, Göring, Höss, Frank, Speer, och Mengele. Hitler själv hade som bekant inga barn, och det var medvetet. Om barn sa han: "Vilket problem om jag hade barn. Till sist skulle de säkert göra min son till min efterträdare. Men en man som jag har inte en sådan tur att han får en som som är kapabel. Det är nästan alltid så i de fallen. Titta på Goethes son, en odugling!"

Hitler fick ingen son. Men barn, det fick hans allra mest förtrogna, somliga många med flera olika kvinnor. Detta helt efter den bigamistiska principen om att var man bör ha fler kvinnor att avla så många friska, germanska barn som möjligt för att bygga upp ett starkt Tyskland. Och jag måste erkänna att jag många gånger funderat på vad det blivit av alla dessa mäns avkommor. 

I ärlighetens namn hade jag nog förväntat mig att de flesta skulle vända sina fäder (och de ofta villigt medskyldiga mödrarna) ryggen efter att de fått reda på deras brott men redan när jag läser det första kapitlet, om Himmlers bortskämda och högt värdesatta (snudd på narcissistiskt uppfostrade) lilla Gudrun, förstår jag hur fel jag har haft och varför. 

Somliga tar verkligen avstånd från sina fäder helt och hållet. Men barn är villiga att förlåt mycket. Även de som ser och tar avstånd från förintelsen har en tendens att tro att just deras pappa inte vetat, eller egentligen velat göra motstånd. Åtminstone om denne förälder varit en god förälder. 

Förutom en historielektion om tredje rikets män, ger boken också en klar och tydlig bild av hur pass medvetna fruarna var. Franks fru som kördes till ghettot för att ingen gjorde korsetter som judarna, Höss fru som plockade fritt från stöldgodset från judarna som anlänt till Auschwitz m.m. Det är inte många av dem som inget visste.

Rekomenderad läsning för... ja, alla egentligen.

Titel: Nazisternas barn
Författare: Tania Crasnianski
Förlag: Historiska media

#nazisternasbarn #enfantsdenazis #historiaskamedia #facktabok #boktips #bokrecension #bokbloggare #recension #bokstagrammare #bokstagram #historia #andravärldskriget #bokrecension #recensionsexemplar


Comments