Boken för dig som är kille

👦RECENSION👦

"Boken för dig som är kille" är en jättebra guide, rikt illustrerad av Magnhild Wisnen, om allt en kille bör veta inför, och mitt i, puberteten. Den handlar om hårighet och svett, målbrottet och snoppar, om finnar och psykist ohälsa, om kärlek och sex och porr, om känslor och om vanliga bekymmer en kille kan stöta på i den åldern. 

Förra året läste min dotter, som nu är 11, "Boken för dig som är tjej" som vore den lördagsgodis på en vardag. Därför tänkte jag att min son,13 just nu, kanske skulle gilla den killiga motsvarigheten. Jag kan inte säga att jag hade fel, det är bara att han tyckte det var pinsamt att just jag gav den till honom att läsa. För han verkade lagom entusiastisk och läste den inte. 

Istället fick jag göra det, vilket i ärlighetens namn kändes lite invasivt. Alltså, för min egen del var det intressant att läsa om vad som snurrar i deras tankar, samtidigt kändes det som att läsa någons dagbok, eller sitta bredvid när någon anförtror sig åt en vän (eller en läkare). Så jag skulle inte rekommendera läsningen för en mamma med killar i rätt ålder. Kanske i så fall innan de blir så gamla:-)

Det enda jag vänder mig emot är beskrivningen av människor med DSD (tidigare kallat intersex) som att de har en "blandkropp" eller att de inte passar in i en bestämd könskategori, vilket inte stämmer. Endast i extremt få fall är det svårt att bestämma kön på ett barn (ca 0.0018%), även ett med DSDs. Men bra iaf att de berättar att det är farligt att självmedicinera med hormoner! 

Jag ger inte upp vad gäller sonen, låter den ligga framme i hans rum så länge. Jag tror att det kan vara grymt nyttigt för honom att läsa den, om så bara för att slå upp info om ett visst ämne...

Titel: Boken för dig som är kille
Författare: Nina Brochmann & Ellen Stokken Dahl
Förlag: Lilla piratförlaget

#bokenfördigsomärkille
#ninabrochmann
#ellenstokkendahl
#lillapirat
#lillapiratförlaget

#böckerförkillar
#ungdomsbok
#barnbokstips
#böckerförtonåringar
#boktips 

#bokinstagram
#boknörd
#bokmal
#bokälskare
#booklover
#bokinspo

#höstläsning
#vinterläsning2022
#vinterläsning
#höstläsning

Comments