Hunger

 HUNGER av Kristina Andersson

🍭🍭🍭🍭🍭🍭🍭🍭🍭🍭🍭🍭🍭🍭🍭

Jag har lite av ett problem. Jag äter inte alltid den mat jag önskar att jag åt (dagens underdrift?). Maten gör mig svullen och trött och något illamående, men livet bjuder på så många berg-och-dalbanor att jag ofta kommer på mig själv med handen i chipspåsen, mackan i rosten eller ståendes över spisen med rester på gaffeln, när jag för längesedan blivit mätt.

Egentligen har vi väl alla problem? Eller åtminstone en majoritet. Vår tillgång till mat matchar inte vår rörelsebudget, åtminstone inte vår tillgång till rätt sorts mat. 

I kapitel efter kapitel förklarar näringsfysiologen Kristina Andersson hur det kommer sig att så många har problem med det vi äter. Det har med vinster och göra och med vinnande kombinationer. Sött plus fett, till exempel. Själv äter jag inte godis, bara choklad som är ett perfekt exempel. Men för de som äter godis måste de ofta bryta av med choklad, annars blir det bara sött och det är inte lika beroendeframkallande (hon tar förresten diskussionen om sockerberoende också och många kan nog bli lite sura av den...) Salt plus fett är också en.

Utöver de stora dragen får man lära sig små godbitar som att choklad i rund form upplevs som sötare än choklad med kanter :-) Så får vi lite råd om hur vi kan skapa en bättre miljö för att göra bättre val, men mycket av det Andersson skriver går ut på att hjälpa oss att sluta känna skuld och skam över våra dåliga vanor. Vi behöver hjälp från högre makt för att komma till bukt med det här! Samhället har skapat problemet och samhället måste lösa det.

🍭🍭🍭🍭🍭🍭🍭🍭🍭🍭🍭🍭🍭🍭🍭

#hunger #kristinaandersson #bokförlagetpolaris 

Comments