Gör om, gör rätt

GÖR OM, GÖR RÄTT - landet runt med renoveringsraseriet av Gustav Bergström & Alfred Skogsberg

🏡🏡🏡🏡🏡🏡🏡🏡🏡🏡🏡🏡🏡🏡🏡🏡🏡

Det här är en väldigt speciell bok. Gustav Bergström och Alfred Skogberg från "Renoveringsraseriet" har sedan starten 2020 kritiserat hur man minst sagt ovarsamt renoverat bl.a. byggnader med höga kulturella värden. 

Jag kände inte till RR innan men trodde mig veta vad jag skulle möta: ett ramaskri mot den renoveringshets som sker runtom i landet. En ilska mot att det vackra blivit fult och städerna blivit kommersiella istället för att behaga stadsbornas törst efter estetik och kultur. Det var också det jag fick, men lite på ett annat plan. Ett som jag själv var mindre medveten om (än till exempel den fruktansvärda förfulning min hemstad Malmö drabbades av under 70- och 80-talens version av moderniseringshysteri). Ett som handlade om mindre, men ack så viktiga detaljer. Fönster och dörrar, till exempel. 

Ja, Sveriges kommuner är fullständigt okunniga i fråga om byggnadsvård (som jag själv då också var) men vill ändock hålla sina orters byggnader "fina att titta på" samtidigt som de betackar sig onödigt underhållsarbete. Detta leder till att de gör sig av med värdefullt munblåst glas, teakfönster och liknande äldre detaljer samt ersätter dessa med miljövidriga varianter i lättmetall eller plast. 

Boken är full med bilder och exempel, ibland ser man också den förfulning av orter som skett i modern tid som en liten bonus. Vi får se sådant författarna anser vara skräckexempel, men också en del goda exempel. Intressant läsning, och jag känner mig betydligt mer kunnig nu. Dock tänker jag själv att man kommer längre med optimism och upplysning än med raseri, oavsett vad målet är. Mer sån här folkbildning om byggnadsvård skulle säkert få kommunerna mer investerade i hållbara lösningar.

🏡🏡🏡🏡🏡🏡🏡🏡🏡🏡🏡🏡🏡🏡🏡🏡🏡

#renoveringsraseriet #gustavbergström #alfredskogberg #ordfront #ordfrontförlag 

Comments