Från frö till flora

 FRÅN FRÖ TILL FLORA av Blomsterodlarna

🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻

Blir ni också glada av trädgårdsböcker? Jag fullständigt älskar dom även om jag har dragit ner på ambitionerna något i år (eller kanske t.o.m 90%). Men är det något jag inte odlat tillräckligt, typ någonsin, är det blommor, detta trots att de betyder så mycket för mitt välmående.

"Från frö till flora" är en snittblomsodlarbok med grunden i Slow Flower-rörelsen. Alltså ett odlingssätt som handlar om att odla blommor som trivs i vårt klimat och som gynnar miljön. Här får vi vara med från början och lära oss om jordmån och ljus och vind och odlingszoner. Sen handlar det om skönhet, något som skiljer denna från vanliga odlingsböcker, färglära och bukettskapande står i centrum för planeringen, likaså hjälp för att få det att blomma året om. 

Det är faktiskt någonting jag vill fixa. Jag mår så himla bra av att ta in naturen inomhus och har hemmagjorda buketter så långt in på året det går, men det saknas några månader och jag har inte velat köpa importerade klimatovänliga tulpaner från Sydafrika för att fylla mitt vakuum.

I denna boken kan jag ändra på detta, även om det i december och januari betyder mest kvistar och förställningar, men för övrigt finns gott om inspiration, bl.a. en komplett tabell med författarnas favoriter att välja fritt från. 

Dessutom har boken fantastiska bilder, så stämningsfulla och härliga och riktigt inspirerande!

🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻

#frånfrötillflora #blomsterodlarna #lbförlag #louisebäcklinförlag 

Comments