Immunförsvaret

 IMMUNFÖRSVARET: DIN HÄLSAS BÄSTA VÄN av Bente Klarlund Pedersen

👾👾👾👾👾👾👾👾👾👾👾👾👾👾👾👾👾👾

För ett tag sedan läste jag "Yngre med åren", en vetenskapligt baserad guide till hur du håller dig ung, vars främsta budskap jag minns är att man inte ska vara alldeles för smal när man blir äldre (givetvis innehöll boken många andra tips, men det känns bra att veta att man har utrymme att lägga på sig några kilo de närmsta 15 åren...)

Nu har författaren, överläkaren Bente Klarlund Pedersen, skrivit en bok om immunförsvaret. 

Det är en gedigen bok som noggrant går igenom alla delar av det mänskliga immunförsvaret, från T-celler och makrofager (som hela tiden får mig att tänka på astrofagerna från boken "Projekt Hail Mary"), till brässen, huden och slemhinnorna. 

Det är intressant nog men dessutom bjuder Klarlund på roliga och/ eller intressanta fakta. T.ex. läste jag om hur vissa människor knappt får feber, vilket jag alltid undrat över då min man är en av dessa. Eller hur barn som föds utan bräss inte har något immunförsvar och då inte ens kan vara i kontakt med sina egna föräldrar (lyckligtvis har man sett stor framgång med transplantation till sådana barn). Vi får också läsa om hennes erfarenheter som läkare och försöksperson och om mer eller mindre lyckade medicinska försök inom området. 

Jätteintressant. 

Bokens sista fjärdedel handlar  om hur man balanserar sitt immunförsvar, men det är inte den mest intressanta delen av boken och tipsar om saker man kan gissa sig till med sunt förnuft :-)

👾👾👾👾👾👾👾👾👾👾👾👾👾👾👾👾👾👾

#immunförsvaret #immunförsvaretdinhälsasbästavän #benteklarlundpedersen #ordalagetförlag

Comments