Trekropparsproblemet

 TREKROPPARSPROBLEMET av Liu Cixin

💙💙💙💙👾👾👾👾👾👾👾💙💙💙💙💙💙💙💙

Jag lovar, jag ska inte göra det här till en recension om netflixserien med samma namn. Jag höll mig tills jag hade läst 2/3 av boken innan jag började kolla på serien och ändå spoilades en del av läsningen redan i avsnitt två. För att inte tala om hur serieproducenterna förflyttat hela handlingen från Kina till London. Men som sagt, detta handlar inte om serien :-)

Under kulturrevolutionen bevittnar Ye Wenjie hur hennes far brutalt misshandlas till döds på scen därför att han vägrat ta avstånd från Big Bang-teorin, en teori som enligt rödgardisterna lämnar utrymme för Gud och därför är högst kontrarevolutionär. Händelsen traumatiserar Ye men lyckas inte kuva henne, och hon skickas så småningom till en hemlig forskningsstation isolerad i de kinesiska bergen.

I nutid upptäcker nanofysikern Wang Miao att en nedräkning dyker upp på de bilder han tar som amatörfotograf, och slutar inte förrän han lägger ner sitt forskningsprojekt om nanofiber. Samtidigt har fem forskare inom olika områden hittats döda efter att ha tagit livet av sig och polisen (och Wang Miao) leds till ett mystiskt spel. Detta spelar Wang Miao med stor entusiasm, det handlar om en civilisation som är beroende av ett nyckfullt klimat och av att kunna avfukta sig i kristider. Mer om handlingen får inte plats här.

En otroligt underhållande, beroendeframkallande och, säger jag som inte är fysiker, väldigt smart bok. Jag är smått fascinerad över att den gick igenom den kinesiska censuren med tanke på hur kritisk den är mot det egna ländet, men tydligen är den en nationell stolthet och förtjänar att vara det.

Har ni läst/ sett den?

💙💙💙💙👾👾👾👾👾👾👾💙💙💙💙💙💙💙💙

#liucixin #trekropparsproblemet #threebodyproblem #gondolförlag



Comments